Menu Zamknij

Wizja Zero dla Rembertowa

Tragiczne wydarzenia na ul. Sokratesa i zapowiedź Prezydenta Trzaskowskiego dotycząca znacznego rozszerzenia stref „Tempo 30”, przypominają o sytuacji w Rembertowie. A wiec czym jest wizja Zero dla Rembertowa ?

Jest wiele niebezpiecznych ulic, są to zarówno przelotówek jak np. ul Czwartaków, jak i osiedlowych uliczek służących za objazd rembertowskich korków jak np. ul Magenty.

Skupmy się jednak na naszej głównej arterii. Aleja gen Chruściela, długa czteropasmowa arteria dumnie prowadząca do bramy AszWoj. Z założenia miała z reprezentacyjnym zacięciem prowadzić przez cywilny Rembertów na tereny wojskowe. Idealna do parad, do przejazdów „bardzo ważnych osób”, dziś wydaje się reliktem dawnych czasów.

800px-2017_Warszawa_Chruściela_„Montera”
pedestrian-black-and-white-road-white-street-black-1400460-pxhere.com (1)

Sytuacja na dziś

Jak wygląda ruch na al. Chruściela? Dla samochodów, w godzinach szczytu, odcinek od Cyrulików do Paderewskiego, to chaos i okazja ćwiczenia szybkich zmian pasa ruchu. Lewe pasy blokują skręcający w Strażacką lub Paderewskiego, prawy pas autobusy zatrzymujące się na przystanku, lub samochody parkujące na chodniku. Dalej mamy już luz. Dwa pasy wolne, aż do bramy ASzWoj. Tylko te przejścia dla pieszych! Trzeba uważać, większość kierowców jedzie rozsądnie, ale często zdarzają się czarne owce zakładające, że to pieszy ma uważać.

A Piesi? Mamy kilka przejść jedne są bezpieczniejsze inne mniej. Newralgiczne jest przejście vis a vis ratusza, rano niebezpieczny jest fragment po stronie restauracji Myśliwskiej. Prawy pas zajęty jest przez samochody, stojące również na pasach, co powoduje, że dla kierowców jadących lewym pasem, piesi wkraczający na przejście są niewidoczne. Pojawiają się w polu widzenia, nagle, wychodząc zza stojących samochodów. Piesi dużo tu ryzykują, a kierowcy powinni zachować szczególną roztropność. W popołudniowych godzinach szczytów niebezpieczniejszy jest fragment przejścia po stronie ratusza. Kierowcy skręcający w lewo ze Strażackiej, gwałtownie wjeżdżają na pasy, piesi są widoczni w ostatniej chwili.

Kolejne przejścia nie wymagają szczególnej analizy są z daleka widoczne, mimo to są szczególnie niebezpieczne. Znajdują się na długim fragmencie alei, pozwalającej kierowcom nadrobić kilka sekund. Na tych przejściach notorycznie dochodzi do szczególnie niebezpiecznej dla pieszych sytuacji. Na prawym pasie zatrzymuje się samochód ustępujący pierwszeństwa pieszemu, podczas gdy samochód na sąsiednim pasie, ignoruje tą sytuację i w pełnym pędzie przejeżdża przez pasy. Zmuszając pieszego do uniku. Rembertowiacy zamieszkujący okoliczne mieszkania nie raz był świadkami sytuacji gdy pieszy unikał wypadku jedynie dzięki własnemu refleksowi.

Wizja Zero - #ChodziOŻycie

Dyskusja nad ideą #chodziożycie nad ideą #świętaprzpustowość jest oczywiste i raczej nie wymaga argumentacji, zastanówmy się natomiast co można zrobić by poprawić bezpieczeństwo na alei gen Chruściela. Po śmiertelnym wypadku na ul. Sokratesa, padły deklaracje ze strony władz o wprowadzeniu w newralgicznych miejscach stref „tempo 30” oznaczających wprowadzenie takiego właśnie ograniczenia prędkości. Nie wiemy czy nowe ograniczenie prędkości będzie wprowadzone na naszej głównej ulicy. Złośliwy powiedział by, że w obliczu naszych korków, „Strefa 30” nie jest już potrzebna, ale spróbujmy rozważyć.

Czy wprowadzenie na Chruściela „Strefy 30” poprawiło by bezpieczeństwo?

Wizja Zero
road-number-line-red-color-blue-592901-pxhere.com

Strefa 30?

Na łonie RB wczoraj przeprowadziliśmy dyskusję między zwolennikami z przeciwnikami Strefy 30, jej przebieg jest przeglądem argumentów obu stron.

Przeciwnik: Osobiście jestem za tempem 30 wyłącznie w wyjątkowych miejscach jak szkoły, przedszkola. Tempo 50 jest moim zdaniem wystarczające dla bezpieczeństwa. Problem w tym, że nie jest przestrzegane. Powinniśmy się skupić na egzekwowaniu obecnego prawa.

Zwolennik: Tempo 30 wprowadziły np. Gdańsk czy Katowice. Nie mówiąc, już o słynnym Jaworznie. Efekty są świetne, bo prędkość średnia aut wcale tak bardzo nie spada, a to decyduje o długości podróży, a po pierwsze bardzo spada liczba ofiar i rannych. A przecież #chodziożycie . W Katowicach po czterech latach funkcjonowania Tempa 30, liczba wypadków spadła aż o 41 procent!

Przeciwnik: Interesuje mnie jak te miasta egzekwują tempo 30, skoro nie udaje się wyegzekwować ograniczenia do 50?

Zwolennik: infrastrukturą, infrastrukturą. Wyniesionymi skrzyżowaniami, esowaniem toru jazdy, zielenią. Naprawdę #dasie #chodziożycie

Przeciwnik: Widzę porozumienie. Pod infrastrukturą wymuszającą spowolnienie ruchu jestem za, w szczególności za bardziej przemyślanymi rozwiązaniami niż „garby”. Natomiast działaniu polegającemu głównie na postawieniu nowych znaków jestem przeciw.

A jaki byłby Wasz głos w dyskusji dotyczącej tematu Wizja Zero ?

A może już czas zastanowić się nad kształtem alei gen Chruściela po wybudowaniu tunelu? Zwłaszcza, że według planów al Chruściela, na wysokości ratusza będzie zwężona do dwóch pasów!

46513099_1469557273176994_5873745575488258048_n

Olo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *